Jarle Jensen, Daglig leder på Kulturhuset i Oslo
Selv om Kulturhuset i Oslo ikke har vært stengt én eneste dag, så har det ikke vært helt problemfritt å flytte Oslos største møteplass.
– Den fleksible avtalen med Thon Eiendom gjorde at vi aldri trengte å lukke dørene. Dagen etter at det gamle Kulturhuset stengte, var det mulig å ta med seg en stol, gå de 200 meterne rundt hjørnet, sette seg i det nye Kulturhuset og ta seg en kaffe!
- Og gjestene troppet opp. Både nye og trofaste entret lokalene 25. april, og så seg aldri tilbake. Stedet, eller konseptet «Kulturhuset i Oslo», har vært en viktig møteplass helt fra de åpnet dørene i de gamle postlokalene på Youngstorget juni 2013.
En litt sliten daglig leder Jarle Jensen sitter i andre etasje, like ved baren med 120 forskjellige ølsorter, og forteller om samarbeidet med Thon Eiendom.
– En av tingene som var viktige for oss i prosessen med å flytte, var at Kulturhuset aldri skulle holde stengt. Vi hadde heldigvis en åpen avtale med Thon Eiendom som gjorde at vi fikk lov til å starte leieavtalen den dagen vi var klare med oppussingsprosessen. Den fleksibiliteten gjorde at vi aldri trengte å stå uten et kulturhus, sier Jensen.
«Den fleksible avtalen med Thon Eiendom gjorde at vi aldri trengte å lukke dørene.»
Et helhetlig kulturhus med rom for utforskning
– Når man entrer det nye kulturhuset og beveger seg opp gjennom rommene i de tre etasjene, får man en følelse av at det aldri tar slutt. Bak enhver dør gjemmer det seg et nytt rom og plutselig er man i en ny etasje. Her skal du kunne gå deg vill, men det skal aldri stoppe opp, forteller en fornøyd Jensen.
Men bak flyten som oppleves når du utforsker det nye kulturhuset, ligger det mye planlegging og hardt arbeid. Da leieavtalen med Thon Eiendom ble signert desember 2015, startet arbeidet med å planlegge hvordan de fire ulike bygårdene ved Youngs gate 6 skulle bli til ett helhetlig kulturhus.
Jensen forteller at det ble mange runder med ombygging før løsningen vi ser i dag var på plass. En viktig faktor for å få det til har vært dialogen med Thon Eiendom underveis.
«Når det oppsto problemer under rehabiliteringen var Thon Eiendom villige. Vi har kunnet beholde fokuset på å gjøre huset best mulig for våre besøkende, selv om det har betydd at vi har måttet gjøre om på den opprinnelige planen opp til flere ganger.»
Tenk på dette når du besøker det nye Kulturhuset i Oslo!
- Hvis du ser nøye etter i hovedrommet kan du se at det pleide å være en hestestall!
- Lampene i kulturhuset er håndplukket fra hele Europa. I biblioteket kan du lese en bok i lyset av en lampe fra 1930-tallets Berlin.
- Det oftest stilte spørsmålet under oppussingen av bygget var «Hvor er du?». Før alle trapper og dører var på plass så var det ikke lett å finne frem i bygårdens alle kriker og kroker.
Videreføring av det gamle Kulturhuset i Oslo
– Da Kulturhuset i Oslo så seg om etter nye lokaler, var det viktig å finne et sted som tillot oss å ta med atmosfæren vi var kjent for. Men selvfølgelig ønsket vi også å videreføre det vi er gode på – og ta det mange steg videre.
Jensen forteller at de tok med seg hovedelementene som var med på å skape Kulturhuset i Oslo: – Spillsalen, det lydtette arrangementsrommet og rommene som byr til dans var viktige for oss å ta med videre. Allerede første åpningsuke ble det avholdt så mye som 39 arrangementer – Jensen forteller om en kø som strakk seg rundt hele bygget, helt til den gamle adressen.
Den nye arbeidstilværelsen
Samtidig som de tre etasjene skal romme arrangementer innen kultur og politikk, så er det også et hus folk kommer til for å finne arbeidsro eller holde møter. Stedet har flere faste gjester som foretrekker kafebordene i Kulturhuset i Oslo fremfor kontorpulten.
Det er ikke bare den lune stemningen gjestene kan kjenne seg igjen i når de stiger inn i de splitter nye lokalene – titter man for eksempel opp i taket finner man pallene som tidligere utgjorde veggene på den gamle adressen. Mange av materialene fra den gamle adressen er gjenbrukt på kreative måter i huset.
«Det som er sikkert og visst er at alle rundene med ombygging, planlegging og oppussing har sørget for at det nye Kulturhuset er proppet med sjel.»