Qomo
Livsstilsbutikk etablert av Kaja Sæther og Chris Fredriksen
Tilbyd i hovedsak klær til han og henne, men holder også tritt med de nyeste trendene innen interiør, bøker, kaffe, accessories, duftlys og velværeprodukter.
I klesbutikken Qomo på Storo Storsenter i Oslo er butikkeier Kaja Sæther (37) travelt opptatt med å få frem sommerens moteplagg samtidig som hun hilser på kunder, foreslår bukser, hjelper på med sko, retter på vesker, og tar telefoner.
Hun unnskylder seg for at det er rotete, men vi har sjeldent sett en ryddigere klesbutikk. På hyllene ligger vesker og klær utstilt i nøye utvalgte fargekombinasjoner, i vinduet står pent påkledde mannekenger i trendy sommerkjoler.
Kaja hilser hjertelig på alle som entrer butikken.
– Hos oss er alle velkomne! Selv om vi selger eksklusive klær og vesker, skal ingen kjenne på at de ikke kan komme inn.
En stor overgang
Kaja startet Qomo sammen med mannen sin, Chris Fredriksen, i 2015. De hadde begge vært butikksjefer i hver sin klesbutikk på Storo og ville starte noe eget. Drømmen ble virkelighet i en nedlagt kebabsjappe i Torggata i Oslo sentrum.
– Når du skal starte butikk er lokalet veldig viktig. På den tiden var Torggata i utvikling, og det ville vi være med på!
Gata som tidligere hadde vært en rølpete nattmat-gate var i ferd med å bli en trendy handlegate med uteserveringer og eksklusive klesbutikker. Kaja og Chris så potensialet i den nedlagte kebabsjappa, der de tidligere hadde delt en pizza på vei hjem fra byen.
Overgangen fra å være butikksjef i en etablert kleskjede til å starte selv, var større enn de hadde tenkt.
– Plutselig skulle vi ikke bare drive butikk, men også være hele hovedkontoret selv. Det var mye nytt og mye å sette seg inn i. Vi fikk barn en måned etter at butikken åpnet, og Chris måtte drive butikken selv det første året.
Etter flere år med oppturer og nedturer i Torggata, bestemte de seg for å satse på en butikk til. Det ble her på Storo, der de begge tidligere hadde jobbet.
– Det var her vi traff hverandre og drømmen om å starte noe eget begynte, så på sett og vis kan du si at ringen er sluttet nå, ler Kaja.
– Hos oss er alle velkomne! Selv om vi selger eksklusive klær og vesker, skal ingen kjenne på at de ikke kan komme inn.
Gründertips
- Bruk god tid på research. Finn ut om prosjektet er mulig å realisere før man hopper i det. Lokale, location, leverandører og lignende.
- Man må være flink til å ta beslutninger. Du bør være delaktig i alle prosessene for å opprettholde kontrollen.
- Finn gode ansatte/aksjonærer med kunnskap og fasiliteter man selv ikke har.
- Aksepter at ikke alt går etter planen. Viktig å være løsningsorientert.
- Hold deg til budsjettet!
Faste kunder
Mens vi står og oppholder henne kommer det stadig kunder inn i butikken som Kaja hilser på og spør om hun kan hjelpe med noe. Flere av kundene har vært innom før. Kaja husker dem og de henne. En av dem kommer begeistret bort til oss og skryter av Kaja:
– Hun er så flink og hyggelig! Og så har hun så god smak, bare se på henne!
Kunden slår ut med armen, og sammen betrakter vi Kaja som er kledd i lekre, hvite sneakers, hvit bukse og oversized blå skjorte.
Men Qomo har ikke alltid vært den trendy dameklesbutikken den er i dag.
– Før vi startet diskuterte vi mye frem og tilbake hva vi skulle være. I starten var vi en livsstilsbutikk som solgte en miks av dame- og herreklær, matvarer og krydder, og hadde konserter og bakgårdssalg i bakgården.
Gjennom å prøve forskjellige konsepter, så de hva som fungerte og ikke fungerte, og valgte etter hvert å gå videre som en ren accessoar- og klesbutikk. Men Kaja understreker at ingenting er skrevet i stein ennå:
– Vi kan ikke sette et punktum for konseptet, vi er nødt til å følge med på trender og utvikle oss. Det er viktig for alle som driver butikk.
Ta sjanser
Derfor valgte gründerparet å leie av Thon Eiendom
- Thon Eiendom hjalp til med oppussing
- For nyetablerte er det til stor hjelp å ha en stødig aktør i ryggen
- God service, fleksibilitet og forståelse til originale butikkonsepter
Nå driver Kaja butikken sammen med Bente Johnsen, som også er medeier. De veksler på å være i butikkene og på kontoret, eller «back office» som Kaja kaller det.
– Da Bente kom inn i Qomo løsnet det virkelig. Vi fikk endelig tid til å ivareta alle arbeidsoppgavene hundre prosent, og dermed kapasitet til å åpne her på Storo.
Da de åpnet på Storo var det pandemi, og lokalene sto ledige fordi klesbutikken som lå her før ble nødt til å legge ned. Det var med andre ord risikabelt.
– Når man driver butikk må man ta sjanser og gutse. Da pandemien kom hadde vi akkurat relansert nettbutikken, og dermed satt Bente og jeg i hver vår butikk og pakket varer som gale.
Selv om pandemien er over, er nettbutikken fortsatt veldig viktig. Kaja forteller at mange kunder orienterer seg på nett før de kommer, og råder derfor alle som vil starte butikk å få i gang nettbutikk tidlig.
Lange dager
Nå har Bente og Kaja 13 ansatte som inkluderer to butikkledere, en e-commerce manager, åtte deltidsansatte og to ekstrahjelpere. Kaja beskriver alle som helt avgjørende.
– Jeg kan ikke få sagt nok hvor mye jeg setter pris på dem. De gir av seg selv og stiller alltid opp. Det hadde ikke gått rundt uten dem.
Men selv om hun har mange gode hjelpere, blir dagene ofte lange. I dag åpnet hun butikken klokken ni, og regner med å være hjemme hos Chris og datteren først i seks-syv-tiden. Kaja legger ikke skjul på at det er å drive butikk er hardt arbeid:
– Hvis jeg skulle gitt ett tips til de som drømmer om å åpne butikk, er det å være forberedt på å jobbe dag og natt.
– Men hvis du elsker det, er det verdt det
Tre tips på veien
- Hold det enkelt og gjør det enkle bra. Skal du drive et serveringssted? Lag bra mat! Du kan ha så fin Instagram-profil du vil, men hvis kundene ikke liker maten, ikke blir mette, eller synes det er for dyrt, nytter det ikke. – Markus Gjessing, assisterende eiendomssjef i Thon Eiendom.
- Vær tålmodig! Det tar nemlig tid å få hjulene i gang. – Vi pleier å si at det tar tre år å etablere en ny butikk. Derfor er det viktig å ha en finansiell robusthet og vite at du mest sannsynlig ikke vil tjene penger de første årene. – Kathrine Stensrud Ingerø, senterdirektør hos Sandvika Storsenter.
- Sett av god tid til å forme konseptet. Still deg spørsmålene: Hvem er kunden? Hva gjør konseptet ditt unikt? Er det tidsriktig? Er det spennende? Har du et gjennomtenkt konsept, vet du hva som kreves av lokalet og lignende. Og så råder jeg alle til å ha litt guts! Ingenting kommer i en lukket hånd! – Shobeir Razavinik, eiendomssjef for Thon næringseiendom på Grønland i Oslo