Kaja Sæther, som driver klesbutikken Qomo i Oslo, opplever at det er verdifullt å både ha fysisk butikk og nettbutikk. Foto: Ole Magnus Kinapel/NewsLab

Hvordan lykkes du med butikken din?

Her er gode tips til deg som vil åpne din egen butikk, fra tre erfarne Thon-medarbeidere og en dreven samarbeidspartner.

– Mange tror at det å starte en butikk i en travel handlegate som Karl Johan eller på et stort kjøpesenter som Sandvika Storsenter gjør at butikken går bra av seg selv, men det stemmer ikke, sier Markus Gjessing.

Han har selv erfaring fra butikkdrift og jobber nå som assisterende eiendomssjef i Thon Eiendom, der han blant annet har ansvaret for næringseiendommer i Karl Johans gate i Oslo

Uten navn-2.jpg

– Tør å se kritisk på butikken din, dyrk det som fungerer godt og «kill your darlings», råder assisterende eiendomssjef i Thon Eiendom, Markus Gjessing. 

– Den beste lokasjonen for konseptet ditt er ikke nødvendigvis den dyreste og travleste. I starten må du ha rom i budsjettet til å teste og prøve ut, og ikke bruke alle pengene på husleien.

Eiendomssjefen har leid ut næringseiendom over hele landet: fra Oslo i sør til Svalbard i nord. Han mener det er viktig å se an området du vil åpne butikk i.

– Det er forskjell på Svalbard og Oslo sentrum, men det samme gjelder uansett hvor du skal åpne butikk: Begynn med å kartlegge muligheter og utfordringene på det stedet du ønsker å åpne.

– Svalbard er faktisk et godt eksempel, sier han. 

– Befolkningen er liten. Hvis du skal starte butikk her, kommer du ikke til å overleve på bare å selge joggesko.

Orienter deg

Gjessing mener det er viktig å etablere seg et sted man kan ta posisjon. Det innebærer at du tidlig i prosessen bør se på hva andre aktører i området gjør.

– Skal du etablere deg som skredder, vil en lokasjon med mange klesbutikker i nærheten bidra til synergieffekter i naboskapet. Skal du selge smoothie, eller noe annet som folk impulshandler, kan det være en fordel å ligge et travelt sted med mye trafikk, men skal du satse på kvalitetsmat, vil ikke trafikk være like viktig. 

Når du har åpnet butikken eller serveringsstedet, er Gjessings råd det han kaller «back to basic»: 

– Hold det enkelt og gjør det enkle bra. Det er ikke nødvendig å overkomplisere. Hvis du skal drive et serveringssted: Lag bra mat. Du kan ha så fin Instagram-profil du vil, men hvis kundene ikke liker maten, ikke blir mette, eller synes det er for dyrt, nytter det ikke.

– Uansett hva slags virksomhet du skal drive, kommer du langt med god kremmerånd. Tør å se kritisk på butikken din, dyrk det som fungerer godt og «kill your darlings», råder Gjessing.

Se våre ledige lokaler her

God planlegging er god butikk 

Kathrine Ingeroe.jpg

– For å lykkes, kreves det god planlegging, finansiell robusthet og et tydelig konsept,  forteller Senterdirektør hos Sandvika Storsenter, Kathrine Stensrud Ingerø.

Senterdirektør hos Sandvika Storsenter, Kathrine Stensrud Ingerø, har møtt mange gründere som vil starte butikk på senteret. Hun har sett hva som ikke fungerer, og merket seg hva som kjennetegner de konseptene som får det til.

– Planleggingsfasen er utrolig viktig, konstaterer hun.

– De som kommer gjennom nåløyet til Sandvika Storsenter har ofte en grundig forretningsplan. Når du skal starte butikk bør du bruke god tid på å planlegge.

I tillegg er finansiell robusthet viktig for å komme i gang, mener Ingerø – særlig hvis du skal etablere deg på et kjøpesenter. Sentere har gjerne lange åpningstider, og kundene krever at du har kompetente ansatte på jobb gjennom hele åpningstiden.

– For gründere i startfasen kan det bli krevende. Det tar tid å etablere seg, og mest sannsynlig vil du ikke tjene penger de første årene. Vi pleier å si at det tar tre år å etablere en ny butikk.

Med det sagt, så finnes det også mange fordeler ved å etablere seg på et storsenter:

– Det byr på et nært fellesskap med andre butikker, markedsføring gjennom senterets kanaler og tilgang til senterets fasiliteter og aktiviteter, påpeker Ingerø.

På senteret er det ofte rift om de mest sentrale lokalene, men Ingerø, som går inn i sitt niende år som senterdirektør, vet at beliggenheten ikke er avgjørende for butikkenes suksess.

– Butikker som ligger sentralt på senteret kan gjøre det dårligere enn butikker som ligger i områder med lavere kundestrøm.

Det handler om at kundeopplevelsen og konseptet til syvende og sist er det aller viktigste, tror hun. Har kundene en god opplevelse i butikken din, vil de komme tilbake uavhengig av hvor butikken ligger.

ShobeirRazavinik-2.jpg

–  Det er mye ved det autentiske Grønland som gjør området spennende. Det forsøker vi å ivareta når vi skal leie ut ledige lokaler, sier Shobeir Razavinik, eiendomssjef hos Thon Eiendom.

– Alt starter med kunden. De beste gründerne er tett på kunden, og følger med på hva som rører seg der ute. De er opptatt av det kunden er opptatt av og har et tydelig konsept.

Rådet om å ha et tydelig konsept, stiller også Shobeir Razavinik seg bak. Han er eiendomsansvarlig for Thons næringseiendom på Grønland i Oslo, og er opptatt av hvorvidt de som skal starte butikken har en klar forretningsplan når han skal velge leietakere.

– Mitt råd til de som skal åpne butikk, er å bruke god tid til å planlegge. Bruk tid på å forme konseptet og still deg spørsmålene: Hvem er kunden? Hva gjør konseptet ditt unikt? Er det tidsriktig? Er det spennende? Har du et gjennomtenkt konsept? Og vet du hva som kreves av lokalet? sier Razavinik. og legger til:

– Det er ikke bare bare å være gründer. Ha litt guts! Ingenting kommer i en lukket hånd.

Les om våre handlegater.

Prøvde seg fram for å finne riktig konsept

En som vet at planleggingsfasen og konseptutvikling er en viktig del av det å etablere  butikk, er Kaja Sæther. 

Sammen med mannen Chris Fredriksen startet hun butikken Qomo i 2015. De hadde begge vært butikksjefer i hver sin klesbutikk på Storo Storsenter og ville starte noe eget. Drømmen ble virkelighet i en nedlagt kebabsjappe i Torggata i Oslo sentrum.

– Når du skal starte butikk er lokalet veldig viktig. På den tiden var Torggata i utvikling, og det ville vi være med på, forteller Kaja.

Men at Qomo skulle bli en trendy klesbutikk for damer, var ikke avgjort da.

– Før vi startet opp diskuterte vi mye frem og tilbake hva vi skulle være. I starten var vi en livsstilsbutikk som solgte en miks av dame- og herreklær, matvarer og krydder, og hadde konserter og bakgårdssalg i bakgården.

Mange kunder orienterer seg på nett før de kommer i butikken, så jeg råder alle som vil starte butikk å få i gang nettbutikk tidlig.

Gjennom å prøve forskjellige konsepter, så de hva som fungerte og ikke fungerte, og valgte etter hvert å gå videre som en ren accessoar- og klesbutikk. Men Kaja understreker at ingenting er skrevet i stein ennå:

– Vi kan ikke sette et punktum for konseptet, vi er nødt til å følge med på trender og utvikle oss. Det er viktig for alle som driver butikk, tror hun.

I dag har Sæther fått med seg Bente Johnsen på medeiersiden. Sammen har de åpnet enda en Qomo-butikk på Storo Storsenter og fått med seg 13 ansatte som Kaja ikke kan få skrytt nok av.

Men selv om hun har mange gode hjelpere, blir dagene ofte lange, og Kaja legger ikke skjul på at det å drive butikk er hardt arbeid:

– Hvis jeg skulle gitt ett tips til de som drømmer om å åpne butikk, er det å være forberedt på å jobbe dag og natt. 

– Men hvis du elsker det, er det verdt det!

 

Er du på jakt etter lokaler?

Vil du etablere deg i en handlegate? Enten du har butikk, kafé eller restaurant, kan vi hjelpe deg med å komme i gang eller vokse i et av våre lokaler gatelangs.