Stemningen var på topp torsdag denne uken, da Kjøpesenterkonferansen 2022 gikk av stabelen i Bergen. Flere kjøpesenter i Olav Thon Gruppen var nominert til gjeve priser, blant andre Ski Storsenter som stakk av med Bærekraftprisen.
– Helt som fortjent!
Det sier senterleder Gro Collett foran en fornøyd gjeng med ansatte og leietakere.
Fra venstre: Ole Sørlie (driftsleder) og Gro Collett (senterleder) fra Ski Storsenter
Bærekraftige grep og innovativ bruk av ledige lokaler
Ski Storsenter ligger sentralt i Nordre Follo og er med nærliggende hotell, kino og bibliotek et opplevelsessenter for hele området. Senteret er Norges 12. største og hadde i 2021 en omsetning på 2,1 milliarder kroner, som var en økning på 2,8% fra året før.
I forkant av utdelingen fortalte driftssjef Ole Sørlie at de har kommet opp med ideen om å anlegge store grøntarealer rundt senteret, som juryen satte stor pris på.
– Vi har bygget en ettmåls stor hage med bie- og insektsvennlige planter, og sitteplasser for publikum som har blitt veldig godt mottatt i Ski.
Senterleder Gro Collett la til at de har blitt gode på bærekraft på senteret.
– Vi jobber mye med å digitalisere og å få inn ny teknologi som sensorer i driften for å spare energi og kostnader for leietakerne. Og dermed minsker vi fotavtrykket vårt også.
Gjengen på Sartor Storsenter stakk av med pris for tredje gang. Fra venstre: Hans Jarlse Einarsen (markedssjef), Linn Olsvoll (markedskoordinator) og Thomas Skålnes (direktør). Foto: Thon Eiendom
– Vi har jo noen ledige lokaler i blant, og da tenkte jeg: “Hvorfor ikke gi Kreftforeningen muligheten til å ha en pop-up i et av lokalene?”, forteller markedssjef Hans Jarle Einarsen.
Han tror de vant fordi dette er noe helt nytt i kjøpesentersammenheng.
– Vi får brukt lokalet på en helt ny måte, og vi får vist frem Sartor sitt samfunnsengasjement. Det er en ny kanal for Kreftforeningen så de får vist seg frem, få nye medlemmer og det betyr mye for de som jobber på senteret og kundene våre.
Det er tredje gang Sartor vinner denne prisen. Senteret ligger i Øygarden utenfor Bergen, i et område med sterk vekst i befolkning og næringsliv. Sartor Storsenter opplever også vekst, og hadde en omsetning på 2,3 milliarder kroner i 2021. Dette var en økning på 3,5% fra året før.
Hard konkurranse mellom finalistene
Kjøpesenterkonferansen arrangeres årlig av organisasjonen Nordic Council of Shopping Centers (NCSC) og er det største bransjetreffet for eiere, ledere, ansatte og leietakere på kjøpesenter i Norge. Årets konferanse samlet over 400 representer fra kjøpesenternæringen i Norge.
Lagunen Storsenter i Bergen og Oasen Storsenter i Haugesund var nominert sammen med CC Vest (Oslo) i den aller gjeveste kategorien: Årets Kjøpesenter. Det var CC Vest som vant til slutt.
Direktør ved Lagunen Storsenter, Knut Eliassen, tror de ble nominert for å ha oppnådd et helhetlig kjøpesenter.
– Vi ser det som en konsekvens av målrettet utviklingsarbeid gjennom mange år hvor utvidelsen av Lagunen med over 50.000 kvm., etablering av kinosenter, treningssenter, mange nye restauranter, sportsbar og bowling er det synlige resultatet.
Selv om Oasen Storsenter heller ikke nådde helt til topps i år, er senterleder Dag Einar Solberg godt fornøyd med å være finalist.
– Både Lagunen Storsenter og CC Vest er gode senter som vi er stolt over å være nominert sammen med. Vi føler at vi allerede har vunnet fordi juryen har sett de kvalitetene vi er opptatt av å fremme - nemlig kulturbygging og utvikling av menneskene på senteret.
AMFI Verdal var også nominert til pris i kategorien Årets Kampanje. De hadde kjørt en innholdskampanje der de hver uke presenterte en ny butikk, men det holdt ikke i den harde konkurransen der Jernia til slutt stakk av med seieren.
Direktør for Kjøpesenter i Olav Thon Gruppen, Thomas Rønning, er stolt over konsernets representasjon på prisutdelingen.
Olav Thon Gruppen: – Veldig stolt
Thomas Rønning, direktør for Kjøpesenter i Olav Thon Gruppen, er stolt over at så mange kjøpesenter i konsernet er nominert i år.
– Det viser hvilket mangfold, engasjement og flinke folk vi har på sentrene. Oasen har vi bygget opp fra å være en underdog i sitt marked til å i dag være nr. 1 i Haugesund- og Karmøy-området. Lagunen på sin side er jo Norges største, og fremstår nå som tidsriktig, moderne og byutviklende.
Rønning legger til at han tror det er kulturen i Olav Thon Gruppen som produserer så mange kandidater i konkurransen.
– Vi har en desentralisert struktur og politikk, og vi tror at individene på sentrene er best egnet til å ta de beste beslutningene lokalt. Dette er helt i Olav Thons ånd.
Vinnerne i den norske konkurransen går videre til en nordisk finale som avgjøres i Stockholm 27. oktober. Einarsen på Sartor Storsenter ser frem til å måle seg med de beste i Norden på kjøpesenter.
– Vi har fått gode tilbakemeldinger fra både Danmark og USA på samarbeidet vårt med Kreftforeningen. Dette er en internasjonal idé så da må vi jo bare vinne, avslutter en selvsikker markedssjef.