– De aller fleste bedrifter er tjent med å sette bort lagerlogistikken når de når en viss størrelse, forteller Ståle Bjørdal.
Bjørdal er gründer av GF Logistikk, som i 20 år har håndtert transport, distribusjon og logistikk for sine kunder. Virksomheten er basert på distribusjonsløsninger for flyfraktindustrien, og det er grunnen til at de holder til i Thon Eiendoms lokaler ved Gardermoen. Her har de 5000 kvadratmeter til rådighet og 110 biler som styres herfra. Det er totalt 140 ansatte i GF Logistikk.
"Det har skjedd mye i årene vi har vært her, og behovet vårt har utviklet seg raskt. En av fordelene med å leie av Thon Eiendom er derfor at de lot oss endre lokalene for bedre gjennomstrømming."
Det har vært avgjørende for oss at både firmaet og lageret har hatt muligheten til utvikling. Thon Eiendom har vært veldig behjelpelige med nye løsninger, og vi setter stor pris på fleksibiliteten vi har hatt gjennom årene.
Kontakt oss for å få hjelp til å finne riktig logistikklokale til din bedrift.
Profesjonelt transportfirma
Huskeliste for å opprettholde et godt lager:
- Hold det rent og ryddig. Da er det lettere å ha kontroll på varene.
- En god IT-løsning er avgjørende.
- Vær nøye på utformingen av lageret. Hvordan fungerer internlogistikken best?
- Sørg for å bruke rene biler som ser ordentlige ut og følger miljønormene.
- Ikke lov noe du ikke klarer å holde.
For tolv år siden holdt GF Logistikk til i et lite lager bare et steinkast unna. De hadde færre kvadratmeter til disposisjon og manglet både varme og ramper. Det var Bjørdal som kontaktet Thon Eiendom og tok initiativ til det store og profesjonelle speditørmiljøet som nå finnes på Gardermoen.
– En kan mimre om gamle dager, da transportbedrifter hadde «Vi Menn» på veggene og rullingslukt i gardinene. Jeg er opptatt av at det ikke trenger å være annerledes å tre inn på et revisorkontor enn et transportfirma. Når vi får besøk, så ønsker jeg at kundene våre skal møte et lager som fungerer, men samtidig ser imponerende ut.
Bjørdal understreker viktigheten av godt renhold og gode rutiner.
– Mye av grunnen til at vi har et godt omdømme, er at vi er veldig opptatt av å ha det rent og ryddig. I tillegg har vi kommet frem til en god IT-løsning. Vår gode utforming av lageret gjør at internlogistikken funker.
Økende etterspørsel for lagerplass og utleie
Det vil alltid være opp- og nedturer i bransjen, ifølge Bjørdal. Selv merker de en økning i etterspørselen etter lager- og logistikklokaler.
– Bedrifter som leter etter lager- og logistikkeiendom bør se etter lokaler med god oppvarming, at lokalene er lyse og at det er lett å gjøre rent. Riktig luftkvalitet er også en viktig faktor, i tillegg til riktig takhøyde.