Second hand er i vinden: Derfor elsker vi gjenbruk

Thon huser noen av de mest populære second hand-konseptene i Oslo: Cirkulær, Rewear og UFF deler hvorfor unge og gamle nå helst vil både selge og handle brukt – i butikk!

Selger nøye utvalgte bruktklær i sesong

– Denne kan absolutt være aktuell, sier butikksjef Mari Gunvaldsen, og holder opp en ferskenfarget vårjakke.

– Og denne som har litt «flare», fortsetter hun ivrig, og trekker opp en nærmest ubrukt jeans fra Zara fra klesbunken på disken.

Klærne har blitt levert inn av kunde Mari Bevanger, og vurderes nå nøye for flekker og hull av butikksjefen hos Cirkulær i Universitetsgata i Oslo sentrum.

I enighet velges det ut fem plagg som skal få henge i butikken de neste 30 dagene, som passer til sesongen og butikkens moderne second hand-konsept.

Vi ønsker å bidra til det grønne klesskiftet ved å være et alternativ til nykjøp, og gjøre second hand til førstevalget! Camilla Nowik Woje, gründer av Cirkulær

Camillas 3 tips til deg som vil handle second hand

300424_NWSLB_THONEIENDOM_0207_1000x1500.jpg

  1. Bli kjent med din egen stil. Om du vet hvilke farger og snitt du liker, og hva slags type plagg du selv synes du kler, er det enklere å finne noe du liker.
  2. Finn ut av hva du trenger, og gå på jakt etter disse plaggene. Second hand-shopping er en ypperlig måte å investere i klassiske plagg til en rimelig pris, som en fin ullkåpe eller en god jeans.
  3. Ha det gøy! Å handle second hand er en utmerket måte å teste ut ulike stiler og merker på, ettersom du gjerne finner en god blanding i samme butikk.

Les mer om Camilla og Cirkulær på cirkulaer.love

Tjen penger på dine bruktskatter mens noen andre selger dem

Utover å booke tid via nettsiden, trenger innleveringskunden bare å levere inn klærne, og eventuelt hente usolgte plagg etter endt periode.

I mellomtiden priser, steamer, markedsfører og selger Cirkulær plaggene. For jobben tar butikken 60 prosent av salget, mens resten av pengene går rett inn på kundens konto.

– Det er veldig deilig å slippe å måtte avtale salg selv, og ikke måtte sette av tid til å møtes eller sende varer, sier Mari, som i dag fikk levert inn både vårjakken, jeansen og tre plagg til.

Hun ser på det som en perfekt måte å bli kvitt bomkjøp og klær som ikke passer.

– Dessuten er de ansatte her veldig flinke til å vite hva som selger og ikke, noe som resulterer i at butikken alltid bugner av flotte plagg av god kvalitet.

Føles ikke som en vanlig bruktbutikk

Som Mari påpeker, så føles ikke Cirkulær helt som andre bruktbutikker. I lokalet henger plaggene fargekoordinert og pent på kleshengere. Lokalet er lyst og fresht, på bordet står vaser med friske blomster, det dufter godt og det spilles rolig jazz på anlegget.

På stativene henger kjoler fra Ganni, byTiMo og Gestuz side om side med jeans og linskjorter fra merker som & Other Stories, Zara og H&M. Prisene varierer fra 95 til 5000 kroner, og kundenes alder og stil varierer like så.

– Vi har faktisk hatt flere innom som ikke først skjønner at vi er en bruktbutikk, sier gründeren bak, Camilla Novik Woje, og smiler.

Sammen med samboer Einar Michaelsen åpnet hun bruktbutikken Cirkulær i Universitetsgata høsten 2023. Konseptet ble raskt en suksess, og kort tid senere åpnet butikk nummer to i Oslo dørene, denne gangen i Hegdehaugsveien ved Majorstua.

Liknende konsepter som Cirkulær finner du flere steder i byen.

Hos Rewear på Grønland kan du leie ditt eget klesstativ

I et av Thons lokaler på Grønland ligger Rewear med sine gulmalte vegger, rosa neonskilt og hyller laget av sponplater.

Her kan du leie ditt eget stativ som du fyller med opptil 20 plagg. Rewear bistår med salg og rådgivning mot en avgift på 25-30 prosent av fortjenesten.

– Vi passer på å ha en fin blanding av kjente merkevarer og gode basisplagg. Vi har en god miks av kunder, både blant dem som handler og dem som leier stativ, så det er mye forskjellig å finne her. Du finner alt fra Lindex til Ganni og Armani, sier gründer Arna Margrét Ægisdóttir.

Arna, som opprinnelig er fra Island, savnet denne måten å handle second hand på, slik hun var vant med fra hjemlandet. Sammen med samboer Håvard Sommernes åpnet hun butikken på Grønland i juli i 2023, og utvidet i februar i år med en butikk på Tullinløkka.

– Faktisk er det er så høy etterspørsel i butikkene at vi allerede skal åpne en tredje butikk på Majorstuen i slutten av mai. Det er veldig gøy!

Cirkulær sender ut eget nyhetsbrev til innleveringskundene, med tips om hva som er populært og selger bra. – Da vi etterlyste de populære Adidas Samba-skoene hadde vi seks par i butikk to dager senere. Etter en halvtime var de alle solgt, forteller Camilla.
1 / 6
Ingen av plaggene som leveres til Cirkulær kastes. Om de ikke blir solgt og hentet av kunde, blir de enten donert til butikken, redesignet eller solgt videre på bruktmarkeder.
2 / 6
Butikksjef Mari Gunvaldsen hos Cirkulær i Universitetsgata viser frem sitt yndlingsplagg i butikken for tiden – en nydelig, grønn sommerkjole fra Gestuz med åpen rygg.
3 / 6
Gründer Arna Margrét Ægisdóttir er opprinnelig fra Island, der det er en større kultur for second hand-shopping. – Rewear ble skapt fordi jeg savnet denne måten å handle klær på i Oslo.
4 / 6
– Jeg handler ofte second hand, både med tanke på miljøet og på lommeboka, sier Fredrikke Blekastad, som akkurat har handlet en gul ullgenser hos Rewear, som matcher speilegg-øredobbene hennes.
5 / 6
Hyllene og stativene hos Rewear er fylt opp av alt fra kule skinnjakker, croptops og blomstrete sommerkjoler til fine loafers og håndvesker.
6 / 6

– Nordmenn har hengt etter

Å handle brukt er ikke noe nytt, men at det har skjedd en blomstring av ulike typer bruktbutikker i Oslo den siste tiden er det ingen tvil om. Det var på høy tid, synes stylist og Senior Fashion Contributor i magasinet Elle, Caroline Skjelbred.

– I Japan henger bruktplagg side om side med nye i store konseptbutikker, og i Berlin og Paris kryr det av kule vintagebutikker. Vi nordmenn har hengt litt etter, men det er fint å se at vi nå er på vei, sier Caroline.

Hun tror det er flere grunner til at second hand-markedet blomstrer:

– Du har jo det miljøvennlige aspektet, men også det at folk vil kle seg mer unikt. Nåtidens it-jenter legger stolt ut second hand-kuppene sine på Instagram og TikTok.

Skjelbred tror ikke dette er en trend som kommer til å blåse over, men noe som har blitt en naturlig del av motebildet.

– Vi merker en endring i hvordan folk tenker rundt levetiden til plaggene, og at de kan ha en verdi for andre selv om du har blitt lei av dem.

– Klesproduksjon bør være en sirkulær prosess

Kalenderen for innlevering av klær hos Cirkulær er fullbooket i fem uker framover, mens Rewear har vært fullbooket siden de åpnet.

– Det er tydelig at dette var en nisje vi manglet i byen. Vi så at lignende konsepter, der butikker selger på vegne av privatpersoner, funket i både København og Stockholm. I tillegg merket jeg selv at jeg hadde mange ubrukte plagg liggende i skapet som jeg syntes det var litt stress å selge. Så da var ideen sådd, forteller Camilla i Cirkulær.

I dag har butikken i Universitetsgata rundt 800 plagg på stativene til enhver tid, og daglig fylles det på med 150 nye.

– Det er veldig fint at flere har fått øynene opp for at klesproduksjon bør være en sirkulær prosess. Det er tydelig at denne formen for second hand er en suksess blant nordmenn også, smiler Arna i Rewear.

Vi er svært fornøyde med leieforholdet med Thon. De er veldig profesjonelle og lette å samarbeide med. Kristine Granerud, sortimentsansvarlig i UFF Second Hand & Vintage

Arnas 3 tips til deg som skal selge klær

300424_NWSLB_THONEIENDOM_0895_Scond-Hand-7.jpg

  1. Fokuser på sesongbaserte varer. Spar heller den dunjakken du nettopp har ryddet ut av skapet til høsten igjen.
  2. Vær realistisk på prisen. Vi pleier å si at den bør ligge på rundt 40-70 prosent av originalprisen, litt avhengig av hva slags type plagg det er.
  3. Ta med litt forskjellig utvalg. Noen merkevarer, noen unike plagg og noen gode basics av god kvalitet. Og husk at plaggene må være rene og i god stand.

Les mer om Arna og Rewear på rewear.no

UFF har inntatt Norges mest populære handlegate

I Oslos kanskje mest pulserende handlegate – nemlig Karl Johan – har UFF nylig åpnet sin tolvte butikk i landet. UFF er en av de største aktørene innen fysiske bruktbutikker i Norge.

– Karl Johans gate har alltid vært på toppen av vår ønskeliste. Gaten sprudler av liv og mennesker, så det er et utrolig spennende marked å være plassert i, sier Kristine Granerud.

Hun er kreativ- og sortimentsansvarlig i UFF Second Hand & Vintage, og mener det er viktig å ha en beliggenhet som er lett tilgjengelig for folk flest når du skal selge brukt. Lokalet, som de leier av Thon, ble dermed et naturlig valg.

– I tillegg er vi svært fornøyde med leieforholdet med Thon. De er veldig profesjonelle og lette å samarbeide med, forteller Kristine.

Derfor setter kunder pris på fysiske butikker

Hun tror det er en tydelig grunn til at både aktører og kundene setter pris på den fysiske butikken, også når det kommer til second hand:

– Det er en helt annen følelse å handle fysisk i en butikk enn over nett, både for den medmenneskelige opplevelsen og for selve handelen. Vi bruker masse tid foran en skjerm fra før, så å faktisk kunne gå ut og bruke sansene våre er noe helt eget. Det er deilig å kunne kjenne, se og prøve plagget på, sier Kristine.

– Det er også veldig gøy å gå rundt og lete etter skatter og finne noe uventet som du kanskje ikke hadde sett for deg!

Også UFF opplever at flere er interessert i brukthandel enn tidligere, og at mange liker å lage sin egen, personlige stil med litt bedre samvittighet.

– Hit kommer både folk som er opptatt av miljøet, men også dem som ønsker å finne unike plagg. Vi ser ofte at de yngste er på jakt etter trendy plagg, som tidlig 2000-talls topper, cargobukser og oversized collegegensere. De over 30 er ofte mer opptatt av kvalitet, og vil ha gode, klassiske plagg de kan bruke år etter år.

Thon Eiendom satser på selvstendige leietakere

Thon leier i dag ut til flere gjenbrukskonsepter i Oslo sentrum.

– Det er veldig gøy å se at disse leietakerne gjør det så bra som de gjør. De har truffet bra både på lokasjoner og tiden de har etablert seg, og det blir spennende å følge med på utviklingen videre, sier Lisen Fundingsland, som er eiendomskonsulent for næringseiendom i Thon.

– Vi er alltid interessert i særegne leietakere, med fine mål og gode konsepter. Det er litt ekstra stas å gi selvstendige konsepter en sjanse.

 

Har du en idé til et nytt butikkonsept? Ta kontakt med oss for leie av lokaler!