Kvadrat er årets kjøpesenter 2024

– På Kvadrat ønsker vi å utgjøre en forskjell for store og små på senteret. Vi kaller det M.A.D.; make a difference!

kvadrat.jpg

En meget glad gjeng fra Kvadrat mottok den gjeve prisen "Årets kjøpesenter".

Foto: Kjøpesenterforeningen

Årets kjøpesenter laget eget konsept for kulturbygging blant de ansatte 

Tilfeldighetene skulle ha det til at årets Kjøpesenterkonferanse ble arrangert på Sola i Sandnes, en kort kjøretur fra der kjøpesenteret Kvadrat ligger. På sin egen hjemmebane ble de kåret til årets kjøpesenter. 

– Det er nok sammensatte grunner til at vi vinner, men vi har jobbet mye med kulturbygging sammen med de ansatte på senteret, sier en fornøyd senterleder på Kvadrat, Renate Hjørnevik. 

Hva M.A.D-konseptet går ut på, kan markedsansvarlig Ida Amalie Berg Toft fortelle mer om:

– Vi er M.A.D., som står for make a difference. På Kvadrat ønsker vi å utgjøre en forskjell, forklarer hun engasjert. 

“Mad” gledepatrulje overrasker kunder med hjemmebesøk og gavedryss 

For senteret skal M.A.D. være en kulturbærer, som handler om at store og små handlinger kan bidra til positivitet. 

– Vi skal lytte til de som trenger det, smile og si hei, og se menneskene som kommer innom senteret. Mange kan føle på ensomhet, men vi skal bygge en møteplass, og skape minner og opplevelser, fortsetter den engasjerte senterlederen. 

Kvadrat har også opprettet det de kaller et M.A.D.-crew, som skal være en gledepatrulje på og utenfor senteret. 

– Patruljen kan dele ut gavekort til tilfeldige på senteret, eller overraske kunder på hjemmebesøk med gaver fra Kvadrat. De hjelper også med å bære varer ut i bilen, eller er med på Pride-paraden for å nevne noe. 

Vant pris også i 2023 – for innovativt tiltak på sosial bærekraft 

Kjøpesenterkonferansen er et årlig bransjetreff for kjøpesentre og leietakere. Også i fjor vant Kvadrat, da for årets innovative idé, med et gamingrom for ungdommer som manglet fritidstilbud.

Senterleder Hjørnevik forteller at samarbeidsprosjektet med E-sport-klubben Einherjar lever i beste velgående på senteret: 

– Det er fortsatt et viktig prosjekt for oss og en del av det vi gjør på sosial bærekraft. 

– Kvadrat er gode på å skape atmosfære 

Direktør for kjøpesenteravdelingen i Olav Thon Gruppen, Thomas Rønning, er ikke i tvil om hvorfor rogalendingene stikker av med priser år etter år: 

– Kvadrat har veldig flinke og engasjerte folk i senterledelsen. De er gode på å skape atmosfære. Det er i det hele tatt et veldig bra kjøpesenter som har fantastisk god omsetning.

Råd til andre kjøpesenter: – Jobb med kulturbygging! 

Prisen til årets kjøpesenter tildeles et senter som er et forbilde for andre i bransjen. 

– Andre sentre kan kanskje lære av oss ved å jobbe med kulturbygging. Men vi skal være så ydmyke og si at det er så mye bra som skjer rundt på alle kjøpesenter, så jeg tror vi alle kan lære av hverandre, sier Hjørnevik og avslutter med et smil: 

– Steal with pride er et begrep vi bruker mye på Kvadrat. 

Kvadrat er Norges 7. største kjøpesenter og markedsleder i Stavanger-regionen, med 6,3 millioner besøkende og 2,6 milliarder kroner i omsetning i fjor.