Bildet viser tre damer i en rulletrapp på et kjøpesenter. De er på shopping og har handleposer i hendene.
GYLLEN MULIGHET: Mange kjøpesenter-suksesser er lokale aktører med egne butikkonsept.

Fordeler ved å leie lokale på kjøpesenter

Har du en idé i magen og ønsker å starte egen butikk eller et nytt serveringssted på et av Norges største kjøpesentre? Ja, da bør du lese videre her.

Fordeler ved å leie på Thon-senter

  • Butikken din vil bli en del av et etablert shoppingmiljø.
  • Du får ta del i felles markedsføring og aktiviteter.
  • Du kan leie på både mindre nærsentre, eller på de største kjøpesentrene i Norge.
  • Du leier hos en trygg og erfaren utleier.

Olav Thon startet selv med to tomme hender, og vi i Thon Eiendom er derfor spesielt opptatt av å støtte nye virksomheter og gründere. Porteføljen til Olav Thon Gruppen har vokst fra første investering i 1950 til å omfatte ca. 500 eiendommer i Norge, Sverige, Brussel og Rotterdam.

I dag har vi 100 kjøpesentre over hele Norge i ulike størrelser, fra Svalbard i nord til Mandal i sør. Mange av våre største kjøpesenter-suksesser er lokale aktører med egne butikkonsept. Både små og store butikker er velkommen inn i våre sentre.

Hva kreves av nye bedrifter som ønsker å leie butikk- eller serveringslokaler?

Thon Eiendom liker modige nykommere, men det vil alltid ligge en faglig vurdering av idé og konsept fra vår side. Konseptet bør passe inn på det aktuelle kjøpesenteret, og alle leietakere må blant annet stille med bankgaranti for husleie.

Gründerbutikker gjør sentrene våre mer spennende, i tillegg gjør de det ofte kommersielt bra. Nye konsepter sørger for dynamikk og er ofte suksessfaktoren for et velfungerende senter. 

Hvordan er det å være en del av et kjøpesenter?

Senterforeningen på de ulike sentrene tar seg av fellesaktiviteter, som markedsføring og kampanjer. Leietakerne betaler normalt et markedsføringsbidrag på mellom 1,5 og 2 prosent av omsetningen. Foruten husleie kommer felleskostnader, som kan variere fra 450 til 700 kroner kvadratmeteren og opp mot 800-900 kroner for kjøpesentrene i Oslo sentrum.

Hva koster det å etablere seg i et kjøpesenter?

Det er litt avhengig av konseptet. Leietakere tar over lokalene som de er. Kostnadene for å etablere en butikk vil variere, men for et forretningslokale på ca. 100 kvm. kan dette ligge i området fra 500.000 til 1.000.000 kr.

Thon Eiendom svarer på typisk spørsmål fra leietakere.

Hvordan beregnes leien på et kjøpesenter?

I prinsippet betaler alle våre leietakere en minimumsleie. Om en viss omsetning nås, er det omsetningsbasert leie etter avtalte prosentsatser som gjelder. Disse satsene ligger i området 6-8 prosent for klær og sko, kanskje enda litt mer i de beste sentrene.

For nystartede gründerbedrifter løper leiekontraktene som regel fra tre til fem år.

Får de største kjedene den fineste beliggenheten på senteret?

Det er ikke nødvendigvis slik at de store og etablerte kjedene får de beste lokalene. Riktig beliggenhet vil variere, og definisjonen av «riktig» vil være forskjellig fra konsept til konsept.

Slik lykkes du med butikken din.

En del av Norges største senterkjede 

Amfi sentrene har felles identitet, merkeplattform, verdier og kampanjer. Markedsføring og aktiviteter på senterne medfører flere fordeler og muligheter for deg som leietaker.

Les mer om våre kjøpesentre og kontakt oss for å finne ledige lokaler.

 

Vil du vite mer om leie av lokale på våre kjøpesentre?