Illustrasjonsbilde av en dame som skal flytte inn i ny leilighet. Hun bærer inn en flyttekasse med en grønn plante som stikker opp av flyttekassen.
Nå har vi ekstra god tid til å rydde og organisere, så her er det bare å gripe sjansen.

Flytte snart? Slik planlegger du ditt nye hjem

Har du planer om å flytte, bør du lese videre. Bruker du tiden godt nå, kan du flytte inn i neste leilighet med et perfekt system for å organisere alle tingene dine. 

ramsøskar_illustrasjon_16-01-22_16.9.jpg

Interiørarkitekt Trond Ramsøskar samarbeider tett med alle forretningsområdene i Olav Thon Gruppen for å lage så optimale boliger, hotellrom og samlingspunkter som mulig. 

– Det å flytte kan være den beste oppryddingen du kan få, sier Trond Ramsøskar. 

Han er interiørarkitekt og partner i Monn Interiørarkitekter, et selskap som samarbeider med Thon Eiendom. Ramsøskar og kollegaene hans jobber med å skape så optimale boliger som mulig, slik at hus og leiligheter skal bli til gode og effektive hjem for dem som flytter inn. 

Er du på leilighetsjakt? Thon Eiendom har flere spennende boligprosjekter under oppføring. Se mer her.

Alle som har flyttet en gang i livet, vet at det er en prosess som krever at man går gjennom alt man eier, og børster støv av ting i boder og på loft som man ikke har sett snurten av på en årrekke.  

Dette kan føles som et ork, men gjør du det skikkelig før du flytter, kommer selve flytteprosessen og livet i den nye boligen til å bli langt smidigere.  

– Med noen grep blir flytteprosessen mye enklere, så her er det bare å gripe sjansen, råder Ramsøskar. 

Her er hans 7 beste tips til hvordan du best rigger deg til å flytte: 

1. Studer boligen og planlegg hvor du skal ha ting

Når alt du har i én bolig skal flyttes over til en annen, kan det være lurt å planlegge hvor de ulike tingene skal plasseres i forkant, mener Ramsøskar. 

– Bruk tid og sett deg godt inn i leiligheten når du er på visning. Ta bilder og mål, og registrer hvor stikkontakter er. Er takhøyden lik overalt? Ser du allerede nå hvor du kunne hatt et hyllesystem eller et garderobeskap? 

Videre bør du også bruke prospektet for hva det er verdt. 

– De fleste leiligheter selges med en prospekttegning med eksakte mål. Den kan du bruke til å teste ulike innredningsløsninger og oppbevaringsmuligheter – for eksempel ved å klippe ut møblene dine i riktig størrelsesforhold eller markere størrelsen rett på tegningen, råder interiørarkitekten.  

– Kanskje kan du også gå til anskaffelse av et hyllesystem som passer den nye boligen før du flytter? Da kan du enkelt pakke rett opp av eskene når du er på plass.

 

2. Ikke ta med deg ting du ikke har bruk for

Du sparer mye tid og krefter på å finne ut hva du har bruk for og plass til i den nye boligen før flyttelasset går. Da slipper du både å drasse det med deg i flyttebilen, og å fylle ditt nye hjem med mer enn nødvendig.

– Det er ikke noe poeng å ta med ting du ikke får brukt i den nye boligen. Da blir du aldri kvitt det. Ser du at du ikke kommer til å få plass til kommoden du har i entreen i dag? Selg den på Finn, råder Ramsøskar.

– Det aller viktigste er at du faktisk setter av tid til å gå gjennom alle tingene dine og sortere hva du skal ha med deg i god tid før overtakelse.

 

3. Ta savne-testen

Å bestemme deg for hva du skal ta med deg videre, kan være lettere sagt enn gjort. Hvordan velge?

– Når jeg er usikker på om jeg skal beholde noe, putter jeg det i en pose og legger det lengst bak i skapet eller i boden. Har jeg ikke savnet det i løpet av et halvt år, vil jeg sannsynligvis aldri gjøre det, så da er saken klar, sier Ramsøskar. 

Interiørarkitekten mener imidlertid at det finnes visse unntak. 

– Det er noen ting man bør spare på, og det er ting du har et personlig forhold til og er glad i. Ting du har arvet eller som av en annen grunn har affeksjonsverdi, de er det helt lov å ta med seg videre.  

 

4. Utnytt plassen så godt som mulig

Når du skal planlegge møbleringen i den nye boligen, er det lurt å tenke praktisk. Hvordan får du plass til alt du trenger uten at det blir kaotisk? 

– Når det gjelder garderoben er for eksempel skuffer veldig ofte praktisk opp til en viss høyde, tipser interiørarkitekten. 

– Et annet tips er å prøve å utnytte høyden opp mot taket så godt som mulig. Dette er gjerne plass som ikke brukes til noe annet. 

Du sparer mye tid og krefter på å finne ut hva du har bruk for og plass til i den nye boligen før flyttelasset går.
1 / 3
Etter hvert som du handler inn ting, er det lurt å legge dem i gjennomsiktige bokser, slik at du raskt får oversikt over hvor de ulike tingene er. I tillegg er de da enkle å flytte!
2 / 3
I garderoben er skuffer veldig ofte praktisk opp til en viss høyde.
3 / 3

 

5. Ta deg god tid

Når du skal planlegge møbleringen i ditt nye hjem, tror interiørarkitekten du har mye å vinne på å bruke tid. 

– Start med å tenke gjennom hva slags type stil du ønsker i den nye boligen. Hva passer inn av det du allerede har? Hvilke tilvalg bør du gjøre for å få frem din stil? Og hva skal til for å skape en ny helhet? spør Ramsøskar. 

Når du har landet på hvilken stil du ønsker deg, råder interiørarkitekten deg til å bruke god tid. 

– Handle inn ting i et rolig tempo, og vent til du finner akkurat det du vil ha. Bare husk på helheten underveis, sånn at du ikke ender opp med å kjøpe litt her og litt der som viser seg å ikke passe sammen.   

Etter hvert som du handler inn ting, er det lurt å legge dem i gjennomsiktige bokser, slik at du raskt får oversikt over hvor de ulike tingene er. I tillegg er de da enkle å flytte! 

 

6. Hold orden på plass

Når du først er innkvartert i ny bolig gjelder det å ha et godt system for å klare å holde orden på sikt. 

Ifølge interiørarkitekten er det da avgjørende at du ikke har for mange ting. 

– Tar du en ting inn, bør du ta en ting ut. Det er en god leveregel!

– Praktiserer du ikke den blir det fort veldig fullt. Og når det er fullt, er det veldig vanskelig å få oversikt. Det er litt den samme opplevelsen som å handle på salg: Vi klarer ikke å se klærne fordi de henger så trangt. 

Et annet godt råd er å gi alle ting en fast plass – veldig gjerne i nærheten av der de brukes mest. 

– Det gjør det enklere for både barn og voksne å rydde når man vet hvor ting skal ligge. Sett gjerne en merkelapp på en hylle i garderobeskapet i entreen, for eksempel, så vet alle hvor solbriller og nøkler skal ligge. 

David-Andersen minner også om at det er lurt å tenke gjennom hvordan man bruker hvert rom for å finne ut hvilke møbler som trengs der. 

– Ta for eksempel entreen: Der bør du ha et sted å sette sko og henge av deg klær, men også et sted å legge fra deg ting idet du kommer inn døren – som solbriller, nøkler og post. Du trenger et sted hvor du kan oppbevare reflekser, vanter og hundebånd, og kanskje et sted bestemor kan slå seg ned når hun kommer på besøk. Sørger du for at du har alle komponentene du trenger gjør det hverdagen enklere og ryddigere.

 

7. Unn deg selv et lite unntak

Selv om interiørarkitekten anbefaler å ha et godt organisert system hjemme, mener han det er helt innafor med et lite unntak. 

– Jeg tror på det å ha en roteskuff. Da har du alltid et sted å legge den knappen du mista eller den pennen som ellers bare ville ha havnet på kjøkkenbenken, avslutter Ramsøskar.  

Drømmer du om å flytte? Thon Eiendom bygger leiligheter flere steder i landet. Se hvor her!

 

Finn din drømmebolig

Thon Eiendom har lang erfaring som eiendomsutvikler og tilbyr flere spennende boligprosjekter. Sjekk ut prosjektene som er i salg. Kanskje du finner din neste drømmebolig?

Se våre boligprosjekter